Under utredning!

I många år har jag haft problem med värk. Ont i huvudet, ont i nacken, skulderbladet, ryggen, handleder, fötter, höfter m.m. Till detta har jag även haft en massa andra diffusa symptom från bihålor, käkar, yrsel, illamående, dimsyn, och framförallt en otroligt jobbig trötthet.... alltså en "nugårjagochläggermigpåtågspåret" trötthet. Detta har jag ätit värktabletter för dagligen, i form av panocod och voltaren T... och en massa andra tabletter för alla andra konstiga symptom jag har.

Det är först nu när vi har flyttat till Jämtland som jag har haft tid att inse hur dåligt jag mår... vilket ju är både positivt och negativt. Jag har fått ett rehab-team på hälsocentralen, som ska göra någon form av utredning på vad som orsakar alla mina problem.

Långvarig muskelsmärta är något som de har konstaterat att jag har... och ja... det visste jag ju redan... men nu när jag var hos sjukgymnasten och han undersökte mig så sa han att jag verkar ha ådragit mig en Whiplash-skada! När detta skulle ha hänt har jag ingen aning om eftersom jag aldrig varit med om någon bilolycka... men jag har ju ramlat av en och annan häst under åren :-/ Så nu har jag fått en remiss till röntgen för att utesluta några andra skador eller missbildningar i nacken... och ska få sjukgymnastik för detta.

Hur det sedan blir med de långvariga muskelsmärtorna, som eventuellt kan ha utvecklats till det där ordet som jag helst inte vill yttra... fibromyalgi, det vet jag inte... men som det ser ut nu så ska jag ta en dag i taget och hoppas att allt löser sig om jag får ordning på min nacke.... varifrån alla konstigheter verkar härröra.

Det skulle varit väldigt skönt att slippa muskelvärken.... den är fruktansvärt handikappande, och gör att jag inte kan träna utan att få vansinnigt ont... och då menar jag inte träningsvärk i vanlig mening. Även "vanliga" sjukdomar som förkylningar, influensa, magsjuka blir ju värre eftersom jag har en ökad smärtkänslighet som inte går att medicinera bort.

Det värsta av allt är att försöka förklara för människor som ifrågasätter mig.... och som tycker att det inte ser ut att vara något fel på mig. För jag har ingen lust att förklara... jag orkar inte försvara det faktum att jag inte orkar det som normala människor gör! Inte nog med att man mår skit.... man måste försvara sig för okunniga människor som knycker en massa energi som jag inte har.... vilket gör att jag mår ännu sämre!

Så nu hoppas jag att den här utredningen ska ge klarhet i all skit, och att jag får behandling som underlättar mitt liv :-)


Kommentarer
Postat av: Therese

Bra att det äntligen tas tag i i vilket fall!!! Hejar på dig! pUss

2011-02-11 @ 17:25:03
URL: http://theresan.wordpress.com
Postat av: Silvia

Hej, ja skönt att det händer något. Vet själv hur det är att leva med smärtor som ingen annan ser o att man alltid blir frågasatt. Bara för att det inte är synligt så tror folk inte riktigt på det. Dom kan aldrig förstå eller ens försöka förstå pga dom aldrig upplever det själva.



Hoppas som sagt att du får svar på allt detta så man kan ta tag i det riktigt.

2011-02-11 @ 17:51:11
Postat av: linda & azi

hihi :) nej, hon är en renrasig ceskoslovensky vlcak, men hon är mkt varglik.

2011-02-11 @ 19:14:51
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Honung

Lycka till underbara Saga! Skönt att de tar dig på allvar och vill gå till botten med problemen du har!

2011-02-11 @ 19:57:14
URL: http://honungsbullen.blogg.se/
Postat av: Petra

Men oj fy... Hoppas att allting ordnar sig till det bästa. Kram!

2011-02-11 @ 20:26:26
URL: http://iconfess.blogg.se/
Postat av: Carro

håller tummarna att dom hittar nåt som gör att du slipper smärtan! Kram på dig

2011-02-13 @ 18:29:06
URL: http://zaracaroline.blogg.se/
Postat av: Ylwa Strömgren

Hej Satu!



Jag vet hur du har det, har själv fibromyalgi och har bitvis ej klarat av att någon lagt handen på min axel för det gör så ont och huvudvärken från helvetet ska vi inte tala om.... :-(

Fibromyalgi är ett helvet som ingen ser och ingen förstår förrens de fått känna på det.

Det jag har lärt mig genom åren för att tackla mitt problem är värme, sluta stressa ( direkt jag blir stressad så har jag fruktansvärt ont :-( ) och andas ordentligt, ja alltså tänk på det så du får ut tilläckligt med syre i kroppen.

Sen finns det ju en sak till bli vegetarian ett tag, det var jag och det hjälpte väldigt bra.Reumatiker (japp det är ju en reumatiskt sjukdom för er som ej vet) mår oftast väldigt bra av att äta veggie. det gjorde jag ett par månader och blev väldigt bra.



Bra att du får hjälp och du har redan tagit de första stegena i rätt rikting... dels har du flyttat till ett lugnare ställe och så får du hjälp nu.



lycka till!

2011-02-14 @ 07:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0